Hur ser arbetsenheten eller organisationen ut, vars bemanning vi studerar? Finns
det personalredovisning och statistik som visar hur arbetet är bemannat,
med anställda i olika anställningsformer, ålder, kön m.m.?
Hur används tiden? Används den för värdeskapande arbete?
Satsar man på tid som ger förutsättningar för en bättre
och effektivare verksamhet eller försvinner tiden på att söka
lösningar på problem orsakade av frånvaro och personalbrist?
Behåller organisationen all den kompetens som rekryterats och utvecklats
på arbetsplatsen? Hur ser kompetensbemanningen ut, och finns det mätmetoder
för att kartlägga den?
Om bemanningens balans och nödvändiga
aktiviteter för att skapa balans |
Hur fungerar bemanningen, är arbetet över- eller underbemannat, uppnås
balans i bemanningen? Bidrar bemanningen till god arbetsmiljö och arbetstillfredsställelse?
Uppnås hög kund- eller brukarnöjdhet med sättet att bemanna
arbetet?
När bemanningen är rätt dimensionerad och verksamheten uppnår
sina mål på ett effektivt, produktivt sätt och med hög
kvalitet som tillfredsställer kunder och leverantörer, utvecklas såväl
organisationen som människorna i den.
Att tillsammans skapa en bemanning som är hanterbar och möjlig att
påverka, att ifrågasätta och förändra när något
inte fungerar och måste göras bättre, är den bärande
tanken i min bok. Det ställer krav på öppenhet och delaktighet
över partsintressen. En värdeneutral och objektiv redovisning kan
fungera som en gemensam plattform för fortsatt utvecklingsarbete på
vägen mot rätt bemanning.